הנטיה הרווחת לבנות את הדיזיין סיסטם הארגונית רחבה ככל האפשר כבר בשלבים הראשונים היא הסיבה העיקרית לכך שהרבה נכשלים עוד בשלב ההקמה. דווקא בניה הדרגתית, שמחוברת לפרוייקטים, יחד עם בחירת מודל העבודה המתאים למציאות הארגונית בשטח, יכולה להגדיל משמעותית את הסיכוי להצליח. יתרה מכך, בכוחן של בחירות אלו למקם אתכם בפוזיציה הטובה ביותר גם לשלב ההטמעה.
באופן טבעי, כשאנחנו חושבים על דיזיין סיסטם, אנחנו חושבים על סט כללים וחוקים רחב ומקיף שנותן מענה לכמה שיותר מערכות בארגון שלנו. ואכן, זהו בהחלט הייעוד שלה, ולכך אנחנו צריכים לשאוף – למערכת דיזיין רחבת היקף, מעמיקה ויסודית. אבל דווקא משום כך – המימדים הגדולים והחזון שאפתני – הרבה מדי דברים עלולים להשתבש בדרך להשגת המטרה. אני זיהיתי שלושה מקורות לשיבוש הפוטנציאלי:
וכאן בדיוק נכנסת העצה שקיבלתי מאחד ממנהלי בעבר – אתה לא יכול לאכול כריך גדול בביס אחד, זה פשוט לא יעבוד. במקום זאת, חייבים לאמץ גישה הדרגתית שתאפשר לנו להתמודד עם האתגרים הללו – גישה קלה יותר לעיכול, צנועה במידותיה ומעט סבלנית יותר לשינויים וטעויות בדרך.
והגישה הזאת הפוכה בדיוק לאותה נטייה טבעית. במקום לחשוב רחב ואבסרטקטי, אנחנו צריכים לחשוב צר וממוקד, אבל כזה שיודע לצמוח. איך עושים את זה? מתחילים בשני דברים:
בואו נראה איך זה עובד.
לפני שאסביר איך לדעתי כדאי לבחור את הפרוייקט, או לכל היותר את שלושת הפרוייקטים המתאימים ביותר לתהליך ההקמה של הדיזיין סיסטם הארגונית שלכם, אני מבקש להרגיע את מי שאולי חושבים שמספר כל-כך מצומצם של פרוייקטים לא יכול להיות מספק. מכירים את חוק התפוקה השולית הפוחתת? ודאי שכן. אם לא משיעורי כלכלה, אז מקורסים בקבלת החלטות או בהנדסה תעשייה וניהול באוניברסיטה, ואם לא משם אז ודאי מתוך המאמר הידוע של Nielsen לגבי הצורך בכ- 5 משתמשים בכדי לאתר כ- 80% מבעיות השמישות במוצר תוכנה. כלומר, התועלת שנפיק מכל משתמש נוסף פוחתת כפונקציה של מספר המשתמשים. ובכן, זה עובד גם כאן – אתם לא חייבים לאסוף דרישות ולעשות ניתוח מעמיק של כל המערכות בארגון שלכם. אם תבחרו את המערכת הנכונה תגיעו לאחוז כיסוי די משמעותי כבר בשלבים מוקדמים של הקמת הדיזיין סיסטם שלכם, ואם תוסיפו לזה עוד מערכת אחת או שתיים, אתם בכלל במצב מצוין. בדרך הזאת אתם מבטיחים לעצמכם שתגיעו בשלב מוקדם ממה שחשבתם למסה קריטית ואיכותית של דפוסי אפיון ועיצוב – כזאת שנותנת מענה למספר גדול יחסית של אתגרי UX בארגון שלכם.
זה לא אומר שלאורך זמן אתם מזניחים את שאר המערכות. זה רק אומר שתגיעו אליהן, עם האתגרים הייחודיים שלהם, בהמשך הדרך. בינתיים, גם הן תוכלנה ליהנות מדפוסי האפיון והעיצוב שכן תספיקו להגדיר בשלב ההקמה ושמתאימים גם להן. אז איך בוחרים את המועמדים המתאימים ביותר? אלו הקריטריונים שלי – לפי סדר חשיבות יורד:
אם תקדישו מחשבה מעמיקה לשאלות האלה תוכלו לעשות בחירה מושכלת של הפרוייקט, או הפרוייקטים, המתאימים ביותר להתחיל איתם את עבודת ההקמה. הבחירה הזאת תמקד אתכם ותחסוך לכם הרבה שינויים יקרים בהמשך הדרך.
מנסיוני, מעט מדי אנשי ומנהלי UX מקדישים מחשבה לשאלת מודל העבודה המתאים לארגון שלהם לצורך הקמת הדיזיין סיסטם. מלבד העובדה הפשוטה שבחירת המודל המתאים תכתיב את מידת המאמץ שלכם ואת האפקטיביות של העבודה שלכם, היא גם קריטית בשלב ההטמעה של הדיזיין סיסטם שלכם בהמשך. היא ההבדל בין מצב שבו תוכלו לא רק להכריז על הקמת דיזיין סיסטם ארגונית, אלא גם על הצלחה בהטמעתה. אני בעצם מציע לכם לחשוב הפוך מהנטייה הטבעית שלכם – אל תחשבו איך אתם בונים דיזיין סיסטם כזאת שהארגון שלכם ירצה לאמץ. במקום זאת, חישבו איך אתם תופסים טרמפ על הקיים בארגון בכדי להצמיח מתוכו את הדיזיין סיסטם שלכם. איך עושים זאת? שמח ששאלתם.
יש לכך שלוש שיטות טובות שנבדלות זו מזו באופי ובתרבות של הארגון שלכם, אבל בכדי להסביר אותן, אני צריך להסביר לכם קודם מהי השיטה השגויה – זאת שככל הנראה שקלתם ליישם, אבל רוב הסיכויים שהיא לא מתאימה לארגון שלכם. השיטה הזאת מתאפיינת בדבר אחד משמעותי – היא לא מתבססת על פרוייקט מסוים בארגון. כלומר, היא "מרחפת" מעל הקיים בארגון באותה נקודה בזמן ובונה את הדיזיין סיסטם במנותק מהמערכות הקיימות. Material Design של Google ו- Carbon של IBM הן כאלו. מטרתן של דיזיין סיסטמס כאלו היא פחות לשרת את הארגון עצמו, ויותר להגדיר, שלא לומר להנחית, את הכללים לשאר השוק. אלמלא אתם ארגון בסדר גודל שכזה, הרשו לי להניח שהשיטה הזאת אינה מתאימה לכם. במקום זאת, אתם זקוקים לשיטה שבה הדיזיין סיסטם צומחת מתוך הפרוייקטים הקיימים בארגון. זה אומר שצוות הדיזיין סיסטם עובד בצמוד לפרוייקטים הנבחרים (כאמור, רצוי לא יותר משלוש), מחלץ החוצה את דפוסי האפיון והעיצוב, ומתעד אותם באופן גנרי על מנת להנגיש אותם לפרוייקטים נוספים ועתידיים לשימוש הכלל.
שלוש השיטות נבדלות זו מזו במודל העבודה של צוות ההקמה:
כדי לעזור לכם לבחור את מודל העבודה המתאים ביותר עבור הארגון שלכם פיתחתי שיטה שמבוססת על חמש שאלות שעליכם לענות עליהם ביחס לארגון שלכם. התשובות על השאלות הללו יתנו לכם מושג כללי באיזה מודל כדאי לכם לבחור.
ארבע השאלות הראשונות נוגעות לציפיות שלכם משלב הקמת הדיזיין סיסטם שלכם:
השאלה החמישית נוגעת למציאות הארגונית שבתוכה אתם חיים:
5. האם יש לכם אתגרי כוח אדם של אנשי UX?
בסופו של דבר זה נראה ככה:
מודל עבודה 1 | מודל עבודה 2a | מודל עבודה 2b | |
האם תהיו מוכנים לשקול התפשרות על היקף הגרסה הראשונה של הדיזיין סיסטם שלכם? | לא | כן | כן |
עד כמה חשוב לכם כבר בגרסה הראשונה של הדיזיין סיסטם שלכם למקסם את העקביות עם פרוייקטים עתידיים? | חשוב מאוד | חשוב, אבל לא קריטי | חשוב, אבל לא קריטי |
באיזו מידה חשוב לכם שהדיזיין סיסטם תושק בהקדם האפשרי? | לא קריטי | חשוב במידה רבה | חשוב מאוד |
באיזו מידה את יכולים לקבל השפעה אפשרית של מאמץ הקמת הדיזיין סיסטם על לוחות הזמנים של הפרוייקטים? | לא יכולים לקבל שום השפעה | יכולים לקבל השפעה מסוימת | לא יכולים לקבל שום השפעה |
האם יש לכם אתגרי כוח אדם של אנשי UX? | לא | כן, אבל מסוגלים להכיל את מאמץ ההקמה במסגרת הפרוייקט הנבחר | כן, ואפילו מתקשים להכיל את מאמץ ההקמה במסגרת הפרוייקט הנבחר |
נסו למצוא את עצמכם (פחות או יותר) בטבלה הזאת וכך תקבלו את מודל העבודה המתאים עבורכם.
לסיכום, כשניסיתי לחשוב על אנלוגיה מתאימה לבחירת המודל המתאים ביותר להקמה מוצלחת של דיזיין סיסטם, מייד חשבתי על עדר סוסים שדוהר במהירות, ועל אדם אחד שרץ בעקבותיהם ומנסה לעלות על אחד מהם. הסוסים הם כמובן הפרוייקטים השונים בארגון שלכם ששועטים במהירות ללא קשר אליכם ולאינטרסים שלכם. התפקיד שלכם הוא לתפוס טרמפ על אחד מהם ולדאוג שיהיה הזה הפרוייקט המתאים ביותר – זה שייקח אתכם בביטחה אל היעד הנכסף של הקמת הדיזיין סיסטם. אם תעשו זאת נכון, לא רק שתהיו במצב שיש לכם דיזיין סיסטם התפורה לצרכים של הארגון שלכם, כבר יש לכם לפחות הצלחה אחת ביד. אנשים תמיד יעדיפו להצטרף להצלחות מאשר לקחת סיכונים, ולכן זה יכול להיות כל ההבדל בין הצלחה קצרת טווח להטמעה יסודית ורחבת היקף של דיזיין סיסטם לטווח הארוך.
בהצלחה!